mei 2010

Zoeken

• 17mei

Tjitske heeft inspiratie:
    Wind, wind, wind. Even leek de wind iets minder, maar dat was van korte duur. ZHT wordt hem vandaag niet. Of toch wel. We starten toch maar met de theorie. Op een relaxed tijdstip beginnen we in een ijskoud lokaal van de plaatselijke vliegvereniging. De details zal ik achterwege laten (moeten jullie zelf maar eens ZHT gaan doen – Ayke heeft vast nog wel een plekje) vrij. De spanning neemt in elk geval hier en daar toe. Of laat ik voor mezelf spreken: het komt wel erg dichtbij zo en waarom vind ik dit ook al weer leuk.

Rond een uur of 1 sluiten we de theorie af en constateren officieel dat ook opzetoefeningen er niet meer inzitten. Op naar de camping. Ik heb onrust in het lijf en kan me niet overgeven aan relaxen op de camping – iets waar andere teckels overigense veel minder moeite mee hebben. Gelukkig kan ik een paar medestanders vinden in Anita, Jasper, Dirk en Ayke. De tandjes boven Lecco zien er interessant uit. En volgens vage informatie (noem het geruchten) moet er een mooie wandeling zijn vanaf de lift van Biaggo (oid). We begonnen dus vol goede moed, maar zonder overduidelijke orientatie vooraf. We sloegen het eerste beste pad dat we zagen in. Een mooi stijl paadje omhoog die al heel snel in de kuiten beet. De mooie vergezichten bleven weg, net als het pad. We eindigden in een mooie struikel-berke-blaadjes-wildernis. Na diverse pogingen om hier toch een pad te ontdekken
    hebben we rechtsomkeer gemaakt, met het idee om een nog betere ijsjeszaak te vinden dan Excallibur. Ook deze actie was gedoemd te mislukken. Opnieuw naar de camping.

Daar was topkok Olaf al druk bezig met de voorbereidingen voor een heerlijke salade nicoise. Na een lekker drankje werden diverse teckels ingezet bij het snijwerk voor de salade. En onder het toeziend ook van de topkok werd de maaltijd tot een mooi einde gebracht. Het afborrelen in de kennel mag bekend worden geacht.

O, ja, de roedel heeft zich vanmiddag gesplitst. Rudie en Bea hebben een prachtige wandeling vanaf de camping gemaakt (JALOERS). Hun verslag staat onderaan.

Verder zijn Gerard, Marianne, Jan, Lieneke, Hilde, Theo en Finn ook nog op pad geweest. Gerard neemt de tiepmasjien over:

Wij zijn vandaag naar Porlezza geweest. Dit is een klein (haven)plaatsje aan het meer van Lugano. Mijn schoonouders, Marianne haar ouders, hebben op camping Internazionale Sportcamping Porlezza twee chalets voor de verhuur en hier wilden we even kijken.

De reis begon vanaf de camping in Lecco aan de oostkant van het Comomeer naar het noorden. Halverwege het meer ligt het plaatsje Varenna. Hier hebben we de veerboot genomen naar Menagio. Dit is ongeveer 20 minuten varen. Ook op dit gedeelte van het Comomeer woei het zo hard, dat je zowat uit je schoenen vloog. Van Menagio naar naar Porlezza was nog een 21 km rijden. De chalets, welke te bekijken (en te boeken) zijn op www.chaletrent.nl, lagen er prima bij. Eén van de chalets was wat smerig achter gelaten door de laatste huurders, maar na een grondige poetsbeurt door Lieneke en Marianne was dit chalat ook weer spik en span. Inmiddels waren Theo, Hilda en Finn ook aangekomen. Ze hadden er eerder kunnen zijn, maar ze hadden de veerboot naar Belagio genomen i.p.v. naar Melagio. Theo, Jan en ik hebben nog boodschappen gedaan in de plaatselijke C1000 en daarna zijn we ieder weer onze eigen weg gegaan.

Theo en Hilda zijn terug gegaan naar Lecco en wij zijn aan de andere kant (westkant) van het Comomeer via Como weer naar Lecco gereden. Onderweg hebben in het restaurant op de landing (alweer) pizza gegegeten. Toen weer naar de camping om met 16 man in de Laffe Teckelkennel de vele flessen Weduwe Joustra leeg te krijgen.

Morgen gaan we vanwege alweer te harde woei een wandelingetje maken van zo’ n 6 uur. Proviant voor onderweg, Bugles en bier, en zo komen we
    de dag wel door.

En hier het verslag van Rudi en Bea:
    Gisterenavond nog even heerlijk uit eten geweest bij de “stam” pizzeria Sirena. We hebben ons een ongeluk gezocht naar het Italiaanse woord voor mossel. Dat kwam doordat we van de week een paar pannen met mossels langs zagen schuiven en daar hadden we wel trek in. Met veel handen en voeten is nhet ons toch gelukt en kregen we precies wat we wilden! Het smaakt overigens verrukelijk. Vannochtend was het plan om uit te slapen maar exact om 7 uur werden de werkzaamheden aan de weg hervat. Dus uiteindelijk toch m,aar op tijd onder de douche en het ontbijt. Het was Olaf uiteindelijk gelukt om via verschillende stoppenkasten de senseo aan de praat te krijgen. Dat zorgde voor een behoorlijke aanloop van ontheemde koffie neuroten.

De roedel verzamelde zich om half tien voor de broodnodige theorie. Wij, de niet vliegers, ruimen wel weer op en doien de ontbijt afwas. Nog maar een bakkie koffie met de buufjes en rustig aan klaar maken voor een mooie wandeling. BEa en ik gaan met z’n tweeen op pad. We lopen de camping af en gaan rechtdoor over het spoor en verder via de steegjes omhoog. De route gaat bovenlangs en steeds steiler omhoog. Via verschillende steile weggetjes en over particuliere erfen komen we uiteindelijk aan bij het rifusio van de Alpinisten. Daar probeer ik nog via geklauter over de rotsen aan de top van de berg te komen. Ik neem nog wat foto’s en daal snel af. Als ik me aan een redelijk dikke boom vasthoud en langzaam probeer af te dalen ga ik met boom en al richting afgrond… Na een kleine twintig minuten kom ik weer bij een bezorgde Bea aan en gaan we weer verder. We maken een uitstapje naar een ruïne waar je prachtig uitzicht hebt over Lecco en de wijde omgeving. Op de terug weg maken we weer een andere uitstap naar rifusio camposecco. Dat is een steile klim van ruim een half uur. Ook daar weer een prachtig uitzicht over de omgeving. Het is onderhand wel tijd om terug en dat doen we dan ook. Na ruim zes en een half uur komen we moe maar voldaan aan op de camping. Nog even een boodschapje doen en dan sociaal eten klaar maken. Aangezien de Pizzeria een aantal dagen dicht is
    rommelen met elkaar een prima maaltijd in elkaar. Het wordt snel frisser en de wind trekt best aan. Tijd om bij te beppen in de kennel tent en de website bij te werken.

Ook voor morgen wordt er nog te veel wind verwacht dus worden er alvast plannen gesmeedt voor een wandeling… dus morgen meer!!!

En nog even dit: Olaf heeft vandaag brevet 1 “Vissen” binnen gesleept!!!

HIER de foto’s van vandaag…

Posted by stefke-uut-fryslan @ 23:10

3 Responses to “Como-zuipen & Brevet 1 “Vissen””

1. roos Says:

Kan me voorstellen dat de spanning stijgt…..
    Hoop dat jullie morgen aan de bak kunnen. Dan zal alle alcohol er wel uit gaan als angst-zweet:-)

Succes!
    Roos

2. K@@tje Says:

Lijkt wel alsof jullie gewoon op vakantie zijn daaro in Como! Wat nou zekerheidstraining, zekerzuipstraining zul je bedoelen.
    Morgen aan de bank daar, afgelopen met het geluier en met de bilnadenshow…
    (mooie foto’s trouwens weer)

3. Stefke Says:

Ach ja… Veul foto’s vind iedereen leuk! Groetjes van alle teckels!