juni 2026
Z Z M D W D V
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Laatste berichten

Archief

Linke soep

Zoeken

  • 19sep

    Na een hypnose-sessie weet Jappie weer wat we gedaan hebben de 19e…

    Vandaag “Planfait-dag”!
    Het weerbericht doet vermoeden dat het vandaag wel eens goed zou kunnen worden op de vliegstekken aan het meer. Marlens staat dus vandaag niet op het programma!

    Wat wel aan het dagprogramma is toegevoegd is het gezamelijk eten kopen/koken/eten… Iedereen is verantwoordelijk voor een gedeelte van het menu. Wij hebben ons aangesloten bij het moeilijkste van het menu: de pasta…

    Voordat er gevlogen gaat worden snel naar de supermarkt om daar het winkelwagentje vol te stouwen met verfijnde culinaire spullen zoals prei, champignons, mais en dergelijke…

    Nadat we deze “pareltjes van moeder natuur” veilig hebben opgeborgen in de tent of koelbox zijn we omhoog gegaan naar Planfait.

    En het zag er boven wel goed uit: mooi windje blauwe stukken met hier en daar een wolk, of eigenlijk: één wolk boven de startplek. Toch ziet iedereen het wel zo’n beetje zitten, en al snel zat de meerderheid in de lucht. Na 20 minuten wat heen en weer vliegen voor- en boven de start zit vrijwel iedereen op of rond de wolkenbasis. Helaas is dit niet heel hoog want die wolkenbasis ligt zo rond de voet van de tandjes.

    [Jeffrey]:Wat wel heel erg gaaf was, was dat we aan de zijkant van de tandjes opgevlogen hebben met een reusachtige Steenarend! En net zoals de mens vliegt ook hij niet in de wolken, dus nét onder de wolkenbasis zweefde hij naar een andere bel. Supermooi om te zien!

    Na een half uur boven de start bij de wolkenbasis te hebben gevlogen ben ik toe aan een avontuurtje. Ik ga proberen richting Annecy te vliegen, achter een paar snelle Jelles aan uit Frankrijk. Mooie poging en ze zagen er ook profi uit (Boomerangs enzo) maar we eindigen na een dikke 20 minuten alle 4 op de landing bij Planfait. Jammer de Bammer!!!

    Jeffrey is ondertussen veel slimmer bezig geweest en legt de lat op een wat meer normalere doelstelling. Hij heeft o.a. samen met Theo en Dirk en later ook Jan, een prachtige vlucht gemaakt waarbij hij naar Forclaz op en neer is wezen vliegen. “Topperts” zijn het!

    Na mijn vlucht had ik toch een onbevredigd gevoel overgehouden en was dus direct enthousiast toen bleek dat er meer voor een avondvluchtje te porren waren vanaf Planfait.

    Wij allen naar boven en gestart. Maar dat liep even anders: de bergwind nam het over er was geen bel meer te vinden. Uiteindelijk stond iedereen in een paar minuten beneden.

    ‘s Avonds hebben we heerlijk gekookt en natuurlijk ook heerlijk gegeten. Speciale vermelding behoeft de salade Savoie van Els: werkelijk heerlijk met die gebakken geitenkaas en spekjes! Els heeft hierbij een “wildcard” verdiend voor Annecy 2009!

    Daarna hebben we nog even gezellig afgeborreld. Morgen ziet het er qua weer ook erg goed uit, dus hebben we ons niet “vol laten lopen”… (slechts halfvol;-)

    HIER de foto’s.

  • 18sep

    De aanhouder wint! We gaan het nog maar eens proberen op Marlens. Het werd een kopie van gisteren maar desondanks blijft het – wat mij betreft – leuk vliegen op deze stek. Er wordt in de middag een westenwindje voorspeld en met deze kennis werd voorgesteld om naar Sappenay af te reizen om daar leuk tegaan vliegen in de dynamische stijgwind. Met de thermiek was het immers niets vandaag; dat hadden we al wel kunnen constateren. Na wat praatwerk en de coordinaten vanuit de GPS van Geert zijn de laffe teckels begonnen met de reis naar Sapenay. Jeffrey en ik hebben vervoer kunnen krijgen bij Jaqueline en Wouter in hun gloednieuwe Ford Focus. Maar het noodlot sloeg toe, bij het zien van de peage gaf de dynamo van deze auto de geest. Dat is niet zo maar 1-2-3 te repareren. Uiteindelijk is besloten dat Wouter en Jaqueline achter zouden blijven en opzoek zouden gaan naar een garage in Annecy. Jeffrey en ik zijn overgestapt in de wagen van Theo en Hilda. Na een rit van een uur leidt de GPS op steeds kleiner wordende weggetjes die uiteindelijk bij een verbodsbord eindigd… Altijd prijs met Achmed zou zeggen: “Diet isch does niejt goet!”… Hieruit bleek maar weer dat navigeren en teckels een niet zo’n gelukkige combi zijn deze week.

    Na een eindje te zijn omgereden aan de achterkant van Sapenay komen we uiteindelijk toch bij de startplek aan. We konden direct aansluiten bij de anderen die al reeds aan het uitpakken waren geslagen. Snel achter elkaar werd er gestart vanaf Sapenay en konden allen mooi gebruik maken van de dynamische stijgwind. Totdat van het één op het andere moment de wind ging liggen en alle parapenters die voor de riggel zaten naar landing moesten. Uiteindelijk maakten we deel uit van een armada van 13 parapenters die het dal invlogen opweg naar de landing. Een fantastisch gezicht.

    Na de landing hebben we deze leuke avond afgesloten bij een restaurant in de buurt (maar ‘t was zeker meer dan de voorspelde 400m van Theo). De “crême brullé” was niet te versmaden. Kogelrond zijn we in het donker teruggereden naar de camping.

    HIER de foto’s.

  • 17sep

    Jappie continue’s:

    Met z’n allen hebben we besloten om toch voor de ochtendstek Marlens te gaan en niet de ontdekte ochtendstek van zaterdag. Op Marlens is immers voldoende te beleven. Ten minste dat dachten we. Een dikke inversie bracht wat roet in het eten. Net onder de start stootte je het hoofd tegen de inversie, waarbij het soms ook behoorlijk turbulent was. Verder dan een beetje prutsen kwam ‘t niet en boven de begraafplaats nog een beetje kunnen blijven hangen op een belletje. Na het vouwen genoten van “un cafe au lait” en daarna de biezen gepakt om naar Planfait te gaan.

    Wellicht zou het hier mogelijk zijn om boven de start uit te komen. Maar helaas het was erg druk en goed oppassen want iedereen bleef voor de start in de smalle soarband hangen. Niet echt een vlucht om van het uitzicht te genieten en ik had het dus al gauw gezien. Na twee en een halve week is de honger dusdanig geslonken dat ik het niet nodig vond een dergelijke vlucht lang te gaan rekken.

    HIER de foto’s.

« Previous Entries   Next Entries »