juni 2026
Z Z M D W D V
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Laatste berichten

Archief

Linke soep

Zoeken

  • 05sep

    Stefke:

    Het is nu Zondagavond, en Annie en ik zijn al weer thuis in Holland, en  ik me probeer te herinneren wat we Vrijdag de 5e allemaal beleeft hebben… En da’s verrotte lastig.

       

    Annie  en Judith zijn ‘s morgens met nog 3 andere cursisten naar de startplek Wiesflecker gegaan, terwijl de anderen hun examen theorie deden. Alle 5 konden prima starten en hebben een mooi vluchtje kunnen maken. Toen het theorieexamen afgelopen was (alle cursisten geslaagd!) is de rest ook naar boven gegaan, alleen toen was er rugwind. Ze hebben nog een flinke tijd gewacht, maar de windzak bleef stug naar het dal staan. Bovendien dreigde er steeds een föhn en betrok de lucht wat, dus toen is er maar een busje ophoog gestuurd om ze op te halen.

    Daniël, Karlein, Hajo, Wilma, Maurice en ik zijn ‘s morgens direct naar de Emberger gegaan, en daar waren de vliegcondities twijfelachtig. Een pittige (maar startbare) wind uit zuid-zuidwest, met vlagen tot 23 km/h, en hier en daar donkere wolkenflarden. Bovendien was er steeds een föhnachtige wind mogelijk, dus heeft Maurice zich opgeofferd om winddummy te spelen. Voor de zekerheid hebben we het busje even boven gehouden voor als er mensen weer naar beneden wilden. Jasper had al besloten niet te gaan vliegen, en Hajo en Karlein hadden ook besloten om niet vliegend naar beneden te gaan. De start van Maurice ging prima, en in de lucht gebeurde er ook niets vreemds, dus Daan en besloten om wel te gaan vliegen.

    Het busje was al vertrokken naar beneden toen wij (als enige en laatste stervelingen op de Emberger) klaar stonden om te vertrekken. Best spannend, maar het ging allemaal prima. Ik ben nog naar de 500m. plek gevlogen, maar zag aan de windzak dat het daar nog steeds omlaag ging, en ben ten naar de landing gevlogen. Daan heeft nog een toplanding gemaakt op de 500m. en had daarna de grootste moeite om weer airborne te raken door de rugwind… Hij heeft nog nooit zo hard moeten rennen om los te komen, maar het lukte wel.

    Het leek er op dat er  niet meer gevlogen zou kunnen worden door de cursisten, dus heeft iedereen de logboekjes laten tekeken en start-en landingsgelden te betalen.

    ‘S middags zijn Jasper, Judith en Annie lopend richting G’burg gegaan, en Daan en ik ook (maar dan met de auto). We moeten nog boodschappen halen en we willen wat leuks doen voor het afscheid van Joop en A3 vanavond op de barbeque, dus we moesten wat kadootjes kopen. Jappie en Annie zijn daarna verder gaan wandelen en Judith is lopend weer terug gegaan naar de camping. Daan en ik hebben nog even de Oostenrijkse variant van de Welkoop bezocht voor wat kadootjes en toen weer terug naar de camping.

    We hebben toen nog wat gehangen op de camping, en toen hoorde we dat er nog gevlogen ging worden om een uur of 4. Ik heb toen nog wat Emberger-klanten opgezocht, en toen zijn we weer naar de Emberger gegaan, terwijl er ook een busje cursisten naar de 500m. plek is gegaan. helaas was Annie nog een de wandel met Jappie, dus die liep  helaas een vluchtje mis. Het laatste vluchtje van de Emberger was heel leuk en relaxed.

    Daarna even afdouchen en naar het restaurant. De teckels gaan niet BBQ’en maar eten wat in het restaurant, en gaan daarna afpilsen op de BBQ. Airtime heeft een nieuwe BBQ plek aan de drau, ongeveer een kwartiertje rijden vanaf de camping. Ik heb de plek even in m’n GPS gezet, en dat was maar goed ook. Het is een erg leuke plek met bankjes, en vaste bbq en een uitkijktoren, en je vind hem HIER.

    We hadden al onze drank meegenomen en wat pretverlichting. Het was erg gezellig, en halverwege de avond hebben Jasper en ik de “pakjesavond” van Joop en Adrie “gehost” en dat was wel een succes geloof ik.

    Toen de drank en het eten op was zijn we weer richting camping vertrokken, en hebben we daar de camping tot een uur of 3 ‘s nachts nog wakker gehouden op het terras van het restaurant…

    De foto’s van deze dag vind je HIER.

    Groet’n!

  • 04sep

    Stefke haalt de schade in:

    Het is weer een dag te laat voor de weblog, maar het was gisteren “Hünchen-avond” in het restaurant met airtime (halve haantjes met patat), en het was weer erg gezellig! Vandaar dat ik het vandaag doe (5-9).

    Vandaag (gister dus) is er niet gevlogen, omdat er steeds föhn dreigde, harde wind op de Emberger, en er urenlang rugwind stond op Wiesflecker. De cursisten hebben uren boven gezeten, wachtend op wind van voren, maar dat kwam maar niet. Er is toen besloten om op de berg ook theorie te geven, zodat als het weer veranderde ze meteen weg konden starten. Helaas gebeurde dat niet.

    Jasper Daan en ik zijn lopend naar Greifenburg gegaan om boodschappen te doen en geld te pinnen. ‘S middags was het wel mooi weer op de landing, en toen zijn we grondoefeningen gaan doen. Erg warm, maar erg leuk.

    ‘S avonds dus de halve haantjes en gezellig afborrelen…

    Ik ben trouwens vergeten te vertellen dat Daniël eergisteren net na de start vanaf de Emberger, 2 zeer grote roofvogels boven zicht had cirkelen, en nog eentje iets verder op. We dachten eerst aan Steenarenden, maar Daniël vertelde dat ie één zag met een kraag en gekromde nek, dus dat zou meer richting een Vale- of monniksgier kunnen wijzen. Ik heb dan ook een klusje voor Peter Weiland: kun jij de vlieg-silhouetten ergens opsnorren zodat we ze kunnen vergelijken? Dat zou top zijn 😉

    HIER de foto’s.

    Groet’n!

  • 03sep

    Annie gaat los:

    Het weer viel vandaag weer erg mee, eigenlijk kan deze vakantie al niet meer stuk. Ook de vliegweek niet meer, want we hebben nu al 4 volle dagen kunnen vliegen.

    Na het gebruikelijke ontbijt (en deze keer ook een warming-up) onder de tarp moesten Judith en ik weer om 9 uur klaar staan voor het weerpraatje van Joop bij de receptie.

    Om kwart over 9 gingen we weer met de busjes omhoog om te vliegen. Judith en ik hebben 3 vluchten gemaakt. We hebben beide een eenzijdige inklapper geoefend. Dit was best spannend, maar viel eigenlijk best mee.

    Er was vandaag ook fohn verwacht, maar gelukkig viel dit mee. Jef had nog wel last van de fohn, maar dit meer de fohn van Wilma….. Morgen de foto’s daarvan!!! Er is ook een foto van gemaakt, maar ik weet niet of deze vandaag op de site komt te staan.

    Verder was het een heerlijke dag, met best veel zon (alleen aan het eind van de dag een bui). Iedereen heeft lekker gevlogen. Judith en ik krijgen er steeds meer routine in, en hebben al heel veel geleerd.

    De andere teckels hebben ook goed kunnen vliegen. Allemaal ongeveer 2- 3 uren airtime. Tegen 3 uur begon het weer te veranderen, af en toe kwam er harde wind en het werd bewolkt. Degene die in de lucht zaten, kwamen maar moeizaam naar beneden. Dit was best spannend, maar viel uiteindelijk mee

    Hopelijk morgen weer zo’n dag!!

    En…… Vandaag effe geen foto’s. (zijn er wel, maar nog niet hier… bummer!)

« Previous Entries   Next Entries »