juni 2026
Z Z M D W D V
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Laatste berichten

Archief

Linke soep

Zoeken

  • 02jul

    Donderdag 2 juli 2009

    Annie en Stefke op het strand in Denemarken

    Annie en Stefke op het strand in Denemarken

    We brandden vanmorgen om 9 uur de kempert al weer uit. Het is weer heerlijk weer, en we zijn maar achter de kempert in de schaduw gaan ontbijten, want in de zon was het al weer veel te warm.

    We hebben lekker rustig aan gedaan en een beetje omgelummeld, en om 13:15 vertrokken we richting Kristiansand. Onderweg lazen we pas dat je minimaal een uur van te voren moet inchecken als je geboekt hebt. gelukkig hadden we tijd zat en arriveerden we om 14:45 bij de terminal in Kristiansand. Je krijgt bij de incheckpoortjes een rij toegewezen op de terminal en dan is het wachten geblazen. En dan is het super makkelijk dat je een kempert bij je hebt, want we hebben gezellig gelunched in de kempert. Om half vier kwam de boot er aan en een uur of 4 reden we de boot op.

    De boot is heel luxe en je hebt verschillende restaurants, een casino, tax-free shop, een zaal met vliegtuigstoelen, en diverse andere salon’s en zithoekjes. Je kan ook buiten zitten op het zonnedek achter, of op de zijkanten van het schip. Na 3,15 uur varen arriveerden we in Hirtshals, Denemarken.

    Annie had al een kempiff uitgezocht aan zee, dus daar zijn we heen gegaan. Het is een hele mooie en rustige kempif met een wat rare naam:”Klitgaard”. Het ligt 300 meter van zee en je kan der zo naar toe lopen via de duinen. En die duinen zijn hier schitterend! Heel hoog en steil, en zeer geschikt om op te soaren. De bovenkant is nl. vlak en met gras begroeid, dus je kan gewoon boven opzetten en zo naar het randje lopen, en floep: daar ga je..

    Ik zeg: Miesschien een leuk idee om ee weekje te gaan soaren met de laffe teckels als de wind west-noordwest is??!!

    Nadat we de kempert geinstalleerd hadden op ee mooi pekkie, heben we uiteraard eerst de gebruikelijke “ländebier” genuttigd om te vieren dat we weer goed zijn aangekomen. Daarna hebben we hamburgers speciaal gemaakt en hebben genoten van de prachtige zomeravond (ZONDER STEKENDE MUGGEn!!!). Vervolgens de rugzakken volgeladen met video- en foto apparatuur, rode wijn, chips en zwemspullen, en zijn we naar het strand gelopen. Daar hebben we lekker gezwommen en genoten van de laatste vakantie-avond. Om een uur of 12 zijn we
    in het schemerdonker weer terug gelopen naar de kempiff en hebben nog een afzakkertje genomen. Daarna douchen en als een blok in slaap gevallen.

    HIER de foto’s van vandaag.

  • 01jul

    Woensdag 1 juli 2009

    Weer-update: Uiteraard is het weer prachtig weer, zonder maar één wolkje aan de lucht. (Wat had je dan ged8?!)

    We zijn vandaag verkast naar het zuidelijkste puntje van Noorwegen: “Lillehavn”. Weer was er geen lelijke plek te
    ontdekken onderweg… Het is overal even mooi.

    We zitten wel al 2 dagen zonder rode wijn, en dat is wel erg jammer, want niets is zo lekker als ‘s avonds voor de tent (of in de kempert als de muggen dat vereisen) gezellig een glaasje wijn te nemen. Maar in Noorwegen kun je in de supermarkt alleen bier krijgen; voor wijn moet je naar een wijn-winkel en die zijn spaarzaam. Alleen de grotere plaatsen hebben die, en we hebben al 4x voor niets de doorgaande weg verlaten om in een dorpie of stadje een slijterij te vinden. Vandaag is ons dat echter wel gelukt, dus we hebben weer 3 flesjes rode wijn. (In Nederland had je voor dat geld 10 flessen gehad, maar dit terzijde)

    pano-1-7-2009

    Het is een kempiff tussen de rotsen en uitmondend in zee. Je loopt dus zo het heuveltje over en je kijkt uit over het water. Erg leuk. het is zoals gezegd weer prachtig weer vandaag en erg warm. Hier staat echter een stevige bries, dus dat maakt het prima te harden. We hebben de directe ongeving even verkend, en daarna hebben we gegeten en hebben we de wandelschoenen weer aangetrokken. We zijn gaan wandelen naar de allereerste- en meest zuidelijke vuurtoren van Noorwegen. Een kleine 10 km. heen en terug. De vuurtoren is voor het eerst in gebruik genomen in 1655, en in 1915 vervangen door een gietijzeren variant.

    De zon stond al wat lager, en dat gaf prachtige plaatjes. Dientengevolge heb ik dus wel wat veel foto´s genomen…

    We hadden gehoopt dat hier niet van die kleine ettervliegjes zouden zitten, maar helaas: ze zitten er wel… Welliswaar niet zo veel, maar wel genoeg om niet de hele avond buiten te kunnen zitten… Bummer!

    Morgen moeten we om 16:30 met de boot mee vanuit Kristiansand, dus gaan we hier om een uur of 1 ‘s middags weg. ‘S morgens hebben we niet echt plannen maar waarschijnlijk ga ik nog wat vissen hier.

    HIER de foto’s van vandaag.

  • 30jun

    Dinsdag 30 juni 2009

    Nee… Niemand heeft een “prei gestolen”, maar dat is Noors voor Preekstoel. Want daar zijn we heen gelopen vandaag. De preekstoel is een 604 meter hoge rotsformatie die loodrecht naar beneden loopt en van boven plat is. Het is een uitgesproken geschikte plek om te basejumpen en dat wordt ook heel vaak gedaan hier (zoek maar eens op in Youtube)

    Vandaag hebben we wat meer bewolking, maar het is lekker warm. We hebben het weerbericht even bekeken hier op de kempiff, maar de rest van de week wordt het weer héél zonnig en zéér warm… Zoals het hoort! 😉

    Na het ontnijt hebben de de boel ingepakt en hebben we afgerekend en zijn met de kempert naar de parkeerplek onder de de Preekstoel.
    En als je dacht dat je de enige bent die de preekstoel eens van dichtbij wil bekijken: “Think twice!”. Op de (betaalde) parkeerplek
    kunnen honderden auto’s en kemperts weggezet worden, en je loopt in colonne omhoog samen met Japanners, Fransozen, Duitsers, Yankees, Rusky’s en weet ik veel wat voor volk nog meer. En der zijn mensen die de pittige wandeling omhoog dapper beginnen op pumps
    of slippers, terwijl het toch 2 uur omhoog stiefelen is, en hier en daar best steil… (Nou ja… Voor ons dus een dik uur want wij zij getraind en hebben inmiddels enorme “tri-ton-benen” 😉 ) Je zag sommige van die “once-in-a-lifetime-hikers” al na 10 minuten met een bezweet rood hoofd uitgeteld op een kei zitten! Die halen het dus nooit!

    Eenmaal boven wordt je wel beloond voor de moeite, want het is een adembenemende rotspunt, en die zelfs bij ondergetekende (die toch wel gewend is om 2 tot 3 kilometer naar beneden te kijken- welliswaar hangend aan een parapent) kriebels in de buik veroorzaakt als je op het randje staat en loodrecht naar beneden kijkt! We hebben wat leuke foto’s gemaakt op of zelfs iets over het randje, en zijn toen weer naar beneden gehobbeld achter de kudde aan. Beneden aangekomen hebben we ons even wat opgefrist in de kempert en zijn toen vertrokken in noord-oostelijke richting. Annie heeft een kempiif op het oog die in de ANWB gids omschreven stond als zeer rustig en erg mooi (en gratis vissen en wildernistochten!), dus dat leek ons wel wat. En zodra je de weg 13 verlaat (de belangrijke weg langs het zuid-westen) zie je ook meteen geen kip meer op de weg en heb je al het natuurschoon onderweg voor jezelf!

    Om een uur of zes kwamen we aan hier op de kempiff “Sageneset Feriensenter” in “Tjorhom”, en hebben we de kempert neergezet een een koud biertje/rode wijn genomen (traditie). Er staan hier heel veel sta-caravans en hyttes, maar die zijn allemaal onbewoond op dit moment. We zijn bijna de enige hier, op 1 Duits kempert en een tent van Nederlanders na en dat is lekker rustig.

    Er zijn hier overal stroompjes, beekjes en meertjes, en je zag de forellen springen dus nadat ik weer een 3-sterren-kempiff-maaltijd
    had bereid (krijg al bijna kapsones) ben ik met mijn vlieg-hengel naar het water gegaan en heb mijn vlieg-vis-kunsten weer even opgehaald.. En met succes, want ik heb 2 prachtige kleine beekforellen kunnen verschalken met mijn drijvende nimf. Nadeel was dat er steeds een enorme zwerm van die kleine k*t-vliegjes om mijn hoofd zat die regelmatig in mijn oren en ogen kropen, en dat KRIEBELT ENORM! gelukkig zat ik van top tot teen in de Deet, maar het was toch écht niet te harden. En ondanks dat Annie met een mok koffie en koekjes kwam aanzetten (die schat!) hebben na wat foto’s en video toch besloten weer de kempert in te duiken.

    Het is nu 23:40, en Annie heeft net gedouched. “Heerlijk is dat hé: als je alles voor je zelf hebt” zei ze toen ze terug kwam, want inderdaad: we zijn écht maar met 3 kampeerders hier, dus lekker rustig. En Annie heeft de douches goed gekeurd, dus als ik klaar ben met webloggen en foto’s uploaden (gratis WIFI hier!) ga ik ook maar even badderen.

    Morgen gaan we rustig aan doen en waarschijnlijk eerst even wandelen en dan door naar het zuiden.

    HIER de foto’s van vandaag.

« Previous Entries   Next Entries »